вторник, 19 марта 2013 г.


Конспект уроку з історії України
Тема: Українсько - московський договір 1654 р.
(8-А клас)
Вчитель Пивоварова Ю.М.
12.02.2013р.

Мета: розкрити суть домовленостей, досягнутих між Росією та Україною в січні-березні 1654 р.; з’ясувати їх наслідки для України; розвивати вміння учнів правдиво і кваліфіковано аналізувати складні історичні факти та події; давати свою оцінку історичним подіям, користуючись документальною базою; залучати учнів до пошуку інформаційних ресурсів через мережу Інтернет;  виховувати в учнів патріотичні почуття; шанобливе ставлення до історичних постатей української історії.
Обладнання: підручник Власов В.С. «Історія України», 8 клас; документальний матеріал; карта «Національно-визвольна війна 1648-1654 рр.»; портрет Б.Хмельницького; фільм «Переяславська рада»; поняття до теми, документальні матеріали.
Основні поняття: Переяславська Рада; Березневі статті; протекторат.
Очікувані результати: учні зможуть дати власну оцінку договору 1654 р. між Україною та Московією; характеризувати діяльність історичної особи.
Тип уроку: документальне дослідження.

1.   Актуалізація опорних знань
1.   Які ви знаєте договори, що були підписані під час Національно-визвольної війни? (Зборівський договір 1649 р., Білоцерківський договір 1651 р.)
2.   Давайте разом пригадаємо зміст договорів та порівняємо.

                                                
ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Відкрийте атласи та знайдіть, з якими державами Богдан Хмельницький підтримував дипломатичні відносини в ході Національно –визвольної війни. (Кримське ханство, Османська імперія, Молдова, Трансільванія, Швеція, Австрія.)


Оголошення теми уроку

Учитель. Так, фахівці оцінюють цей договір як «возз’єднання», «протекторат», персональну унію, військовий союз, конфедерацію.


ІІІ.  Формування вмінь та навичок.
Словникова робота

Протекторат — форма залежності, за якою одна держава перебирає здійснення зовнішніх відносин іншої держави, це нерідко призводить до втручання й у внутрішні справи.

Автономія — самоврядування певної частини держави, що здійснюється в межах загальнодержавного закону.

Конфедерація — союз самостійних держав, створених з певною метою.
З’ясуємо очікувані результати.
На кінець уроку ви повинні будете зробити свій вибір або сформувати свою оцінку, чим же насправді є договір 1654 р.
План роботи (на дошці)
1.   Відносини з Росією.
2.   Переяславська рада.
3.   Березневі статті 1654 р.
4.   Наукові оцінки українсько-московського договору 1654 р.
Відносини з Росією.
Бесіда.
-         Чому у зовнішній політиці Б.Хмельницького виразною була проросійська орієнтація? (Кримське ханство виявилося ненадійним союзником; Туреччина – чужа віра; Московія – найближчий східний сусід однієї віри)
-         Чому ця орієнтація посилилася наприкінці 1653 р.? (Невдалі молдовські походи Тимоша Хмельницького; союз Польщі, Валахії і Трансільванії проти України)

Експерт 1. Російський історик Ключевський так характеризує політику Москви щодо України: «Вона протягом 6 років приглядалася з нерухомою цікавістю, як справа Хмельницького, попсована татарами під Зборовим і Берестечком, хилилася до у падку. Як Україна пустошилася союзниками – татарами і люто – нелюдською уособицею, і нарешті, коли Україна вже знищилася до решти, її прийняли під свою високу руку».

Проблемне запитання. Чому союз з Україною був потрібний Московській державі?
Метод «Прес»


Відповіді:
Починаючи з 1648 р., Москва не хотіла розриву з Польщею (угода 1634) і тому зайняла очікувану позицію. Однак були причини, які підштовхнули російського царя прийняти вагомі рішення:
-         бажання Москви розширити сферу свого впливу;
-         використати Україну як буфер проти Туреччини;
-         залучити українські козацькі збройні формування для відвоювання у Речі Посполитої втрачених Росією територій;
-         можливість відкрити шлях до Чорного моря.
-          
Вчитель. У червні 1653 р. Б.Хмельницький дав зрозуміти цареві: якщо той і надалі зволікатиме з розв’язанням українського питання, то Україна укладе союз із Туреччиною.

Робота з документами
 Документ №1
Із грамоти царя Олексія Михайловича Богданові Хмельницькому про згоду взяти Україну під захист (22 червня 1653 р.)
«І ми, великий государ, увірувавши в Бога благою ревністю і побажавши, аби християнська віра у вас не перевелася, але таки виповнювалася і великого пастиря Христа Бога нашого стадо примножувалося, як каже: і буде єдиним стадо і єдиний пастир, — дозволили вас прийняти під нашу царської величності високу руку, тим то й не будете ворогом хреста Христового для притчі і хули. А ратні наші люди за нашим царської величності указом збираються і до ополчення готуються. І для того надіслали ми, великий государю, до вас стольника нашого Федора Обросимовича Лодиженського, щоб вам, гетьману, і всьому Запорізькому війську наша царська милість була відома. І прислали б до нас, великому государю до нашої царської величності, посланців своїх, а ми, великий государ наша царська величність, надішлемо до вас наших царської величності думних людей».

Вчитель. А зараз ми включаємо прямий репортаж з Переяслава, де проходила історично відома Переяславська рада.
Репортаж з місця події. Перегляд фільму «Переяславська Рада»
2.  Березневі статті
Вчитель. Для вироблення конкретних умов договору в березні 1654 р.  до Москви було направлено посольство на чолі з полковником Тетерею і генеральним суддею Зарудним. Переговори тривали 2 тижні і результатом їх було прийняття документу, який увійшов в історію під назвою Березневі статті (14 березня 1654 р.)

Робота з документом
Ознайомтеся зі змістом Березневих статей та виділіть головні умови визнання суверенітету Української держави та обмеження суверенітету Української держави



Документ №2
 Жалувальна грамота царя Олексія Михайловича
Війську Запорозькому від 27 березня 1654 р. на збереження його прав і вольностей.

Ми, великий государ, наша царська величність, підданого нашого Богдана Хмельницького, гетьмана Війська Запорозького, і все нашої царської величності високою рукою в попередніх їх правах і привілеях, які їм надані були королями польськими та великими князями литовськими, і тих їх прав і вольностей порушувати нічим не веліли своїми старшими за своїм попередніми правами, а наші царської величності бояри і воєводи в ті їх військові суди втручатися не будуть. А число війська запорозького ми вказали за їх же чолобиттям визначити спускового 60 000 завжди повне. А якщо з божої волі смерть настане гетьмана, то ми, великий государ, дозволили Війську Запорозькому обирати гетьмана за попередніми їх звичаями самим проміж себе. А кого гетьманом оберуть, про те писати нам, великому государеві, а також тому новообраному гетьманові на підданство і на вірність віру нам, великому государеві, учинити при кому ми, великий государ, укажемо, а при булаві гетьманській староству Чигиринському з усіма його приналежностями, які перед цим при ньому були, ми указали бути по-давньому. Також і маєтків козацьких і земель, які вони мають для пожитку, відбирати в них і у вдів, що після козаків залишилися, а дітей не веліли, а бути їм за ними , як і раніше.

1.З тексту документа наведіть фактичні дані, які свідчать про набуття запорозькими козаками прав і привілеїв ще за довго до переходу їх під покровительство російського царя.

2. Визначить з документа окремо політичні й економічні права і привілеї, які закріплювалися за Військом Запорозьким жалуваною грамотою російського царя.
Робота з роздатковим матеріалом
Головні умови прийняття Україною царської протекції за Березневими статтями 1654 р.
Визнання суверенітету
Української держави
Обмеження суверенітету Української держави
1.   Збереження державної території, територіально-адміністративного поділу.
2.   Збереження республіканської форми правління, політичного та державного устрою.
3.   Збереження соціально-економічних відносин.
4.   Збереження традиційних станових прав і привілеїв населення.
5.   Цілковита незалежність у проведенні внутрішньої політики.
1.   Збір податків з українського населення здійснювався під контролем російської сторони.
2.   Заборона дипломатичних відносин з Річчю Посполитою та Туреччиною
3.   Розміщення у Києві та Чернігові російських воєвод з  військовими загонами.

4. Наукова оцінка україно-російського договору
Вчитель. Однак оцінка змісту та історичного значення україно-російського союзу серед істориків залишається неоднозначною.
- З якими оцінками вам вдалося познайомитися?
1. Академік М. Дьяконов, а за ним академік Попов гадають, що Україна з’єдналася з Москвою на основі реальної унії.
2. Професор Сергеєвич має це з’єднання за персональну унію.
3. Професор Коркунов і Мяготкін висловлюються за те, що договір 1654 р. встановлює тільки васальну залежність України від Москви. Таку думку розділяє і академік М. Грушевський.
4. Оригінальний погляд на правовий аспект договору 1654 р. висловив В’ячеслав Липинський. Вчений стверджує, що мова йде лише про військовий союз, де Москва забезпечує протекторат. Дослідник пояснює, що угода Хмельницького з Москвою була випадковим союзом проти Польщі і заключним для визволення України  з-під Польщі, яким були його попередні союзи з Кримом, і, перш за все, з Туреччиною. Хмельницький і його старшина вважали Переяславський договір лише міліарним союзом проти Польщі і Криму.

Вчитель. – До якої оцінки схиляєтеся ви?
Пісня про   Богдана Хмельницького
Заслуховування повідомлень учнів.(біографія великого гетьмана)
Вчитель. Чи згодні ви з характеристиками Хмельницького?
…Ой,Богдане!
Нерозумний сину!
Подивись тепер на матір,
На свою Вкраїну,
Що, колисаючи,співала
Про свою недолю.
Т.Г.Шевченко»Розрита могила»

Будь славен вовік, о муже із бранне,
Вольности отче,герою Богдане!
Г.С.Сковорода.

Метод «Займи позицію»

ІV. Закріплення нових знань.

Перед вами знаходяться тести, вам необхідно дати відповіді на запитання.


ТЕСТИ

1.   Співвіднесіть терміни і поняття

А)  Автономія                 союз самостійних держав, створений для певних цілей, переважно зовнішньополітичних

Б) Протекторат            самоврядування певної частини держави, що здійснюється на основі Загальнодержавного закону.

В) Конфедерація          форма залежності, за якою одна держава, протектор, бере на себе  здійснення зовнішніх відносин іншої держави.


2.   Постійний обмін посольствами між Україною та Московією розпочався в:
         А)  1649 р.,    Б)  1653 р.,     В) 1654 р.

3.   Українське посольство в Москву в березні 1654 р. очолили:
А)Б. Хмельницький,   Б) П. Тетеря,   В)  І. Богун,  Г) С. Богданович-Зарудний


4.Договірні статті між Україною та Москвою були укладені :
в Переяславі в січні 1654р. чи в Москві в березні 1654 р.

5.Виберіть твердження: Березневі статті передбачали
А) Воєнний союз України і Росії
Б) Васальну залежність України від Росії
Г) Автономію України у складі Росії

6.Вкажіть дату укладення козацьким посольством угоди з московським урядом. Березневі статті:  А) 1654, березень     Б) 1655, березень     В) 1754, березень


7. Коли відбулася Переяславська рада:
А) 8 січня 1654р     Б) 12 березня 1654   В)  4 січня   1653 р.

8. Оберіть правильні твердження:
А) І.Богун не став присягати на вірність московському цареві
Б) Після Переяславської ради воєнні дії між Україною й Польщею припинилися
В) Московський Земський собор відбувся 1 жовтня 1653 року.

Резюме.

Домашнє завдання:
1.   Опрацювати документ (с. 125, підручник Історія України, 8 клас, Власов В. 2)
2.   Написати твір-роздум «Перемоги та прорахунки Б. Хмельницького».


Комментариев нет:

Отправить комментарий